I just saw a video clip of a clarinet choir you directed doing an arrangement of Dvorak 9. I really enjoyed it and thought the arrangement was fantastic. I teach clarinet at Virginia Tech in Blacksburg, Virginia and am always looking for good clarinet choir pieces. I would love to program it sometime. Who did the arrangement and do you know where I might get a copy?

een reactie op de DVD

Hans Rudolf Stalder over Capriccio's DVD

DVD "A New World
De DVD "Capriccio: A New World" werd opgenomen in de prachtige Martinikerk in de stad Groningen. Uitgevoerd wordt De Negende Symfonie "Uit de Nieuwe Wereld" van Antonin Dvorak in een magistraal arrangement van dirigent John de Beer.
Luchtopnamen en beelden van musici op locatie in Groningen vertellen het unieke verhaal van de nieuwe wereld van Capriccio. Wil je de DVD bestellen ga dan naar de webwinkel van Capriccio.


Toelichting DVD
Antonín Dvorak’s negende symfonie “Uit de Nieuwe Wereld” heeft prachtige melodieën en een zeer duidelijk herkenbare vorm. De hoofdthema’s duiken in alle delen op waardoor een bijzonder natuurlijke samenhang ontstaat. Dvorak was in 1892 directeur geworden van een nieuw conservatorium in New York. De nieuwe wereld en vooral de nieuwe muziek van Amerika moeten veel indruk op hem hebben gemaakt. Zijn in 1893 in New York geschreven 9de symfonie werd door het Amerikaanse publiek met staande ovaties begroet. Dvorak probeerde in dit stuk in de geest van de Amerikaanse muziek te schrijven maar niet te citeren, zoals hij zelf in een interview vertelde. De symfonie lijkt een muzikale brief, verstuurd vanuit Dvorak’s nieuwe wereld naar zijn geliefde oude vaderland Tsjechië: een verslag van een avontuurlijke reis.

Deel 1
De symfonie begint fluisterend met een kort motief dat wordt gespeeld door de alten en de bassen. Het klinkt als een man die mijmert over zijn voorgenomen reis naar een nieuwe wereld: verlangend naar het nieuwe en al heimwee naar het oude. De hang naar het nieuwe avontuur wint, de spanning bouwt zich muzikaal op waarna de euforie van de aanstaande tocht in een sprankelend thema wordt neergezet. De reis kan beginnen! 

Deel 2
Het Largo begint met volle zware akkoorden. Er hangt een mystieke sfeer als uit de droom van een vermoeide reiziger met heimwee. Vanuit deze diepe akkoordenzee drijft de wereldberoemde melancholische melodie naar boven die wordt gespeeld door de altklarinet. De reiziger droomt over zijn reis en vanuit het donkere blauwe water borrelen de melodieën steeds duidelijker naar boven. Het licht van een vuurtoren strijkt over het orkest: land in zicht! Allerlei gedachten krioelen door zijn hoofd. De thema’s buitelen over elkaar heen. Dan zakt de reiziger weer terug in een diepe slaap en wordt pas wakker als de zon in een rode gloed opkomt. Tijd om aan land te gaan! 

Deel 3
In de nieuwe wereld aangekomen, wordt de reiziger overspoeld door muzikale indrukken. Alles is nieuw en zelfs de kleinste gebeurtenis is reden voor een groot feest. Een kort ritmisch motiefje jongleert in verschillende gedaanten als een komediant door het carnavalesk feestgedruis. Soms klinkt het als lichte speelse regendruppels en dan als een snel stromend beekje. Net als Smetana’s “De Moldau’ verdwijnt het klaterende beekje in de verte maar niet voordat het hoofdthema uit het eerste deel weer herinnert aan het nog steeds lonkende vaderland. 

Deel 4
De reiziger voelt zich eindelijk thuis in de nieuwe wereld en met een feestelijk thema wordt de Finale triomfantelijk ingezet. Diep in zijn hart smeult echter nog het soms opflakkerende vuur van verlangen naar de oude wereld. Verloren herinneringen waaien in flarden naar boven en zaaien twijfel en verwarring. Het sprankelende thema uit deel 1 klinkt nu als de lokroep van een bezorgde moeder naar haar verloren zoon. Een vurige innerlijke strijd brandt los tussen de oude en de nieuwe wereld. Vlak voor het einde van de symfonie lijkt de ontknoping te komen maar de strijd blijft onbeslist! Als het laatste akkoord van de symfonie in de verte verdwijnt, blijven wij met een hoofd vol gedachten alleen achter.

Conductor
John de Beer
E-flat Clarinets
Ailien de Beer, Geke Rouffaer
First Clarinets
Marleen de Boer, Marlous Burger, Teelkien van Veen, Francien Talens, Maartje Nieuwenhuis, Leonie Vervelde, Judith Iedema
Second Clarinets
Annemieke Wolters, Katja van der Heijden, Steventje Wilts, Anja Mennenga, Alessandro Bonini, Allard Venstra, Byrthe Vos, Susana Fennema, Laura Lodi Rizzini, Giovanni Fava, Marina Ielmini
Third Clarinets
Elise Penninga, Roxanna Rieks, Loes Blaak, Luca Veneri,Cesare Gandolfi
Fourth Clarinets
Annefie Salverda, Mirthe Lanfermeijer, Ronald Rouffaer, Jan Klein, Iris Lunenborg, Marieke Broekema, Erica Accorsi, Elisa Schiavon, Veronica Fava
Alto Clarinets
Rina Kwebeman, Marten Waard, Rita de Beer
Bass Clarinets
Jack de Beer, Els Rijks, Angela Trevisiol, Jaap Starreveld, Matthijs van Sermondt, Michel Duijves, Paolo de Gaspari
Contra Alto Clarinet
Tom Swart
Contra Bass Clarinet
David Jean-Baptiste
Timpani
Devis Ferrari
Triangle
Andrea Alberti

Script and direction
Adagio-Allegro
Erik Lammers
Largo
Karst Spinder
Scherzo
Hylke Anema
Finale
Leonie de Vries

Soundenigineer
Arnoud van der Laan
Mixing and Mastering
AE Audio Productions, Groningen

Light and Sound Facilities
Hof Audio-Licht-Beeld B.V.

Video
Maurice Steggerda, Leon van der Werf
Camera
Jesper Bauer, Folke Dimmendaal, Remco Kikkert, Kaj de Groot, Edwin Dijkstra
Assistents
Richard Bos, Melroy Polhout
Shading
Jasper Brugman
Light
Tom Sikkema, Kevin Parre, Teye-Jan Hooghiemstra
Video Facilities
Viditech, Hengelo

Production
John de Beer, Andries Huiser

Special Thanks
NHL, Leeuwarden, Swanhilde de Jong
ROC-Friesepoort, Drachten, Edwin van Bemmelen
Martinikerk, Groningen
AeroEelde

Spnonsors
Buffet Crampon, Paris
Prins Bernhard Cultuurfonds, Groningen
het Kielzog, Hoogezand
't Clockhuys-CKC, Haren